Etappe 10 en 11 9 en 10 juli 2018

9 juli 2018 - Saverne, Frankrijk

Van Mittersheim naar Saverne.
Nadat wij zo snel mogelijk van die vreselijke camping waren vertrokken zijn we aan de rand van het canal des Houlleres de la Sarre in het zonnetje gaan ontbijten..Het leven kan zo simpel zijn. Deze etappe bestond uit heel vaak langs kanalen fietsen. Onbewust krijgen we elke dag wel een andere omgeving voorgeschoteld en vandaag dus waren de kanalen aan de buurt. Grappig was dat wij elke keer als we bij een sluis kwamen een aantal meters moesten klimmen. Normaal zie je dat niet maar omdat we er zolang naast fietsten werd het ineens een gewaarwording. Eerste stop voor koffie en thee boven op een berg met uitzicht over de stad Sarrebourg. In Sarrebourg wilde we een ijsje scoren maar helaas..alles was gesloten tussen 12.00 en 13.30 uur. Geen ijs dus. Wel gepind en weer door gefietst. Nog wat heuveltjes bedwongen en vervolgens langs de canal du Marne au Rhin gaan fietsen. We hebben tussen het spoor en het oude kanaal gefietst. De oude sluiswachters woningen waren mooi opgeknapt en de oude betonnen kanaalbakken stonden hier en daar nog flink gevuld met water. Daar was de natuur flink haar eigen gang gegaan en was iedere bak volgegroeid met de meest prachtige bloemen. Naarmate we steeds meer richting Saverne fietsen werden de bakken steeds leger en zagen we ook de eerste vervallen sluiswachterwoningen. Via dit oude kanaal kwamen we vanzelf bij het nieuwe kanaal; de serene rust was ineens verdwenen. Er lagen veel boten aan de rand van het kanaal en de sluizen werden flink benut om van het ene naar heet andere niveau te komen. Conclusie van ons is dat je beter kunt fietsen want dan ben je sneller dan met de boot. Tot aan Saverne was het lekker lui fietsen...alleen maar zachtjes dalen. In Saverne wel een ijsje gegeten en boodschappen gedaan. Camping opgezocht...joepie.....Geen Tokkies te zien (alleen een snurkende duitser maar dat merkte we pas s avonds en s nachts 😫) Lekker op tijd naar bed gegaan maar dat had niet zoveel zin met die snurkende buurman. De volgende ochtend hebben we besloten om een extra dagje op deze camping te blijven. Tante A moest nog op zoek naar een nieuwe fietsbroek, arnica olie en een gaztankje want daar valt maar moeilijk aan te komen. Fietsbroek en olie was zo geregeld maar dat gasflesje niet. Hoe de nieuwe fietsbroek is bevallen hoor je morgen bij een nieuwe aflevering van fietsende tantes.