Etappe 12

11 juli 2018

Van Saverne naar Danbach......Scherwiller dus uiteindelijk.
Vroeg opgestaan en tot onze schrik zaten we om kwart over 9 al op de fiets voor een etappe die ons veelal tussen de wijngaarden door zal leiden. De uitstraling van de dorpjes is ook totaal anders..veel wijngaarden en verschillende chateaus zorgen voor toerisme en handel. Overal zijn er winkels, cafés, restaurants en Office de toerisme te vinden. Een gezellige drukte waarbij er nog steeds regelmatig aan ons gevraagd wordt waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan. Allerlei handige apps worden geadviseerd en tot slot krijgen we ook altijd de beste wensen mee vóór onze reis. Die wensen hebben we regelmatig nodig want het boekje én Osmand laten ons regelmatig voor verrassingen staan. Zo hebben we die dag een flinke beklimming moeten doen die niet in het boekje stond genoteerd. Dit was dus een verrassing van osmand maar uiteindelijk levert zo'n beklimming stevige kuiten op maar ook mooie plaatjes. Eén van de mooie verrassingen was het plaatsje Obernai. Toen we van de berg afdaalden zagen we als eerste een enorme kerk met een grote en netjes verzorgde begraafplaats. Verder naar beneden was het centrum...Mooie geveltjes en een gezellige drukte . Toen we de stad uit wilde rijden kwamen we bij een opgebroken weg...de derde inmiddels want in Saverne moesten we met onze nieuwe fietsjes door de net-aangelegde asfalt. We moesten keihard fietsen zodat we niet aan de weg vastgeplakt zouden blijven. In Obernai dus ook een teerwerkje. Da's moeilijk werk blijkbaar want er liepen wel 7 mannen op 3 vierkante meter iets met teer te doen. Na wat lastige manoeuvres zijn we langs het teercomplex kunnen ontsnappen en zijn we richting Danbach gefietst. Want daar ZAT een camping. Bij het office de Tourisme gevraagd waar de camping zou zitten en de vriendelijke meneer vertelde dat deze niet meer bestond. De eerstvolgende was een camping a la ferme in het dorpje verderop (Scherwiller) Daar zijn we uiteindelijk neergestreken en hebben daar heerlijk rustig kunnen slapen.

1. Marijke:
    13 juli 2018
    Prachtige foto's. Mooie vergezichten. Kanjers zijn jullie!!