Etappe 8

7 juli 2018 - Thonville, Frankrijk

Vanochtend vertrokken vanaf de camping en meteen linksaf de eerste col voor onze kiezen. Als je er als een berg tegenop ziet lijkt het een hele kluif maar achteraf gezien hebben we maar 5 minuten aan het zuurstof apparaat hoeven hangen. Vandaag fietsen we richting thonville en omdat er geen camping in de buurt is hebben we ons verwent en slapen we vannacht in een echt bed. Super de luxe. Na de col even over een hoofdroute gefietst maar al snel wilde osmand weer iets anders. Wat had hij dit keer voor ons in petto????? Nou in elk geval een hele bijzondere route; Route de la Ferme aux Vaches. Eerst langs een hele rustige weg , langs een mooie boerderij rechtsaf en toen stonden voor een enorme koeienstal. Terug gefietst naar de boerderij en aan de boer ( die gelukkig Duits praat) gevraagd of het klopt dat de weg door de stal loopt. Hij kijkt ons wazig aan en zegt:"de deur staat toch open?"....Uh...nee...die waar wij voor stonden was dicht. Bleek dus dat we voor de verkeerde deur stonden. De linkse deur stond inderdaad helemaal open dus daar moesten we doorheen....logisch toch? Alles is mogelijk in Frankrijk. Het pad daarna was waarschijnlijk na Napoleon niet meer bereden behalve door ons. Osmand had gelijk.. Het was geen onverhard pad...er lagen best wel grote keien in maar het hoogteverschil tussen het rijspoor en de middenberm was zon 50 cm. Daar kan eigenlijk alleen maar een tank overheen..of fietsende tantes met de Santos. Einde weg rechtdoor lukte ook niet meteen want het hek was dicht. Met vereende kracht opengeduwd en weldra diende zich de volgende beklimming aan. Op een rustig grasveld bij een kerkje hebben we de lunch genuttigd. De stilte in deze dorpen is indrukwekkend. Je hoort eigenlijk alleen maar vogels en wat pratende mensen en ieder kwartier de kerkklok. Er stond ons nog een flink klimmetje te wachten volgens meneer benjaminse..tussen Many en Thicourt. Daar had ie wel gelijk in. Een flinke klim maar wederom een geweldig uitzicht. Al zoefend het laatste dorpje ingefiets waar een mevrouw aan de kant van de weg stond te roepen : " electriek" ..."electriek"?? Ze was zichtbaar verbaasd toen tante B in haar beste frans uitlegde dat het geen electrische fietsen waren maar gewone. Kunde nagaan hoe hard wij door sommige dorpen racen... Inmiddels zijn we ingecheckt bij ons hotel en wordt het een echte verwendag. Om half 8 eten en dadelijk heerlijk douchen en verder lekker luieren als God in Thonville. Benieuwd wat de dag van morgen ons gaat brengen.

1. Roos:
    7 juli 2018
    Nou dames, petje af hoor!!! Super leuk om al die avonturen te lezen.!!
  2. Greetings A3aan:
    7 juli 2018
    Kijl da zen nou nog es echte opendeur dagen, ge moogt er nie alleen binnekijke mar d'r ok noggus dwars deurhinne rije. Ik denk da dieje madam gin elektriek hed geroepe mar elastiek, daor motte toch wel een bietje van gemaokt zen om op zulleke goed begaonbaore "route Napoleon" padjes te kunne rije. Nou smaokelijk ete en geniet van oew bedje.
  3. Annemiek en Marty:
    7 juli 2018
    Leuk om iedere keer jullie verhaal te lezen. Een pad door een stal heen. Heel apart. En dat verharde pad.😂. Geniet van jullie hotelovernachting. Dik verdiend.
  4. Joke en John:
    7 juli 2018
    Heerlijk om al een week van jullie avonturen te lezen.Geniet van de luxe slaapkamer. Misschien is er wel een masseur die de billekes kan masseren.
  5. Sjannie:
    knap hoor
    kijk elke keer weer uit naar het verhaal
    super wat jullie beleven
    geniet van de wasbeurt zorg dat je weer schoon op weg kunt gaan
    sjannie
  6. Monique:
    8 juli 2018
    Tante B spreekt Frans? Ik sta versteld van wat ik allemaal leer in deze reisverhalen!
  7. Tante A en tante b:
    8 juli 2018
    Ja ja avec mains et pieds
  8. Cecile:
    Leuk!!
    Ik zie wel dat Osmand niet onder doet voor maps.me!
  9. Monique:
    Top!