1077 km op het tellertje.

20 juli 2019 - Woltersdorf, Duitsland

18 en 19 juli 2019. Einde van de fietstocht.

18 juli wakker geworden,aan het water met een lekker zonnetje op ons dakje. Het zoeken naar de camping was nog wel even lastig. De ingang van de camping lag nl. Achter een grote muur en bij de poort stond alleen een bord met een camper. Even gluren bij de buren en toen zagen we ook tentjes staan. Toen durfden we het wel aan om naar binnen te rijden. We vonden een mooi plekje aan het water met uitzicht op kleine bootjes. Achter ons lag de kampeerkeuken waar we onze mobiele brigade konden opladen. S morgens al onze spullen ingepakt en bij de plaatselijke supermarkt onze ontbijtspullen gekocht. In een mooi parkje ons ontbijt opgesmikkeld zodat we voldoende brandstof hadden om richting Potsdam te fietsen.

We zijn gestart met een km-vretende route; De doorgaande route naar Potsdam, waar wel gelukkig een "duits" schots en scheef fietspad was. Tot aan Werder moesten we dit even volhouden en daarna zouden we als beloning nog een mooi stukje route gaan fietsen. Dat ging best wel goed totdat we een afslag misten en we om het hele meer aan het fietsen waren. Niet echt de bedoeling maar wel heel mooi. In een van de dorpjes (Caputh) zijn we bij de vvv naar fietsroute kaartjes gaan vragen. Van de aardige mevrouw allerlei tips gekregen en ook het adres van een (volgens haar) mooie camping. Die camping viel wel wat tegen: super druk en alle caravans boven elkaar en of er op het tentenveld nog plek was wisten ze niet bij de balie. En anders moesten we gewoon 40 euro voor een caravanplek betalen. Nou.....Dus niet. Gewoon een andere camping zoeken én nog een stukske verder fietsen. Nog één flinke berg vals plat op moeten fietsen om in Potsdam aan te komen. Op de brug bij Potsdam nog een paar mooie foto's genomen een selfie met het bord Berlin  erop. Yes we naild it. Een mooi plekje gezocht op de camping aan het Teltow kanaal en onze salade op gegeten. Toen tante a in de supermarkt de boodschappen aan het doen was sprak buiten bij de voordeur, een man Tante B. aan over ons reisdoel. Tante B vertelde dat we uit holland kwamen en op reis waren naar Berlijn waarop de man enigszins verbaasd keek en droog antwoorde:" ja maar dit IS Berlijn". 😂🤣😂🤣.

Savonds nog een biertje aan het barretje en na het douchen ons tentje ingekropen. S nachts nog wel een avondvierdaagse afstand gelopen om te plassen want het sanitair blok lag wel heul ver van onze tentjes af.

19 juli...laatste fietsdag.

Osmand hebben we de route laten berekenen want we moesten naar de camping fietsen aan de Flakensee. Op deze camping zouden we nl. Meneer Hans ontmoeten met Dribbeltje de waakhond. Met bewolking en wat gespetter weggefietst en ontbijtje gedaan bij een winkelcentrum met mooie fontein.  Osmand verraste ons door ons een stuk van de Mauerroute te laten fietsen. Deze route is aangelegd op de plek waar de Berlijnse muur heeft gestaan.  Op verschillende plekken waren gedenkstenen waarop de verhalen van slachtoffers opstonden. Heel indrukwekkend. Via de Müggelsee naar de camping gefietst. Dwars door het bos op een mooi glad teerpadje. Ze kunnen het dus wel die Duitsers. In Woltersdorf nog even voor de open brug moeten wachten; om met fiets én 5 zware tassen over de voetgangersbrug te gaan zagen wij niet zitten. Nog 1 km met teer, Kinderkoppen en een fietspad met losse en scheve tegels kwamen we op de camping aan. Doel gehaald en missie geslaagd. Stalen rosjes staan tasloos aan de boom uit te rusten. De tantes werden beloond met een heerlijk colaatje.

1. Sjannie:
    20 juli 2019
    Proficiat met het behalen van het einddoel
    einddoel
  2. Roos:
    Nou dames gefeliciteerd hoor!!!! Super prestatie 👏👍
    Leuke tijd in Berlijn!!!
  3. Maria Roeling:
    20 juli 2019
    Goed gedaan! Nu lekker vakantie vieren!
  4. Erich:
    20 juli 2019
    Gut gemacht, meine Damen! Hüte ab!
    Und nun nur genießen von den leckeren deutschen

Schone Grüssen!
  5. Erich:
    ...Aufenthalt!

Erich.
  6. Marjon:
    Gefeliciteerd!🤛
  7. De Leij Ronald:
    20 juli 2019
    Geweldige prestatie tantes! Zorg voor herdenkingsstickers op de fiets(tassen) en opnaai-emblemen voor op jullie jasjes. Misschien nog even naar Tiglieto fietsen als je ze daar vorig jaar vergeten bent.
    Geniet van alle Berlijnse lekkernijen (die zal men vast wel hebben) want dat is dik verdiend!!
  8. Ineke:
    22 juli 2019
    Knappe prestatie tantes! En super leuke verhalen! Veel plezier nog!
  9. Annemiek en Marty:
    23 juli 2019
    Goed gedaan Anja en Bernadette. Petje af. Groetjes van ons.🏅🚴‍♀️
  10. Anita M:
    26 juli 2019
    Super! Tante A en Tante B, mooi avontuur, leuke verhalen en geweldige foto's 👍 😉
  11. Anouk:
    28 juli 2019
    de spierpijn is alweer voorbij maar lees net het laatste verslag, Super knap tantes en bedankt voor de gezellige verhalen