Etappe 20

20 juli 2018 - Agliano Terme, Italië

Valmadonna naar Agliano Therme.
Na een heerlijk bakje Senseo van onze caravanburen, op de fiets gesprongen voor een van de laatste etappes van deze reis. Plan is nl dat wij de volgende camping gaan onderzoeken en vragen of er nog plaats is voor de volgwagen. Het was weer een mooie route met veel slechte wegen maar wel een heel veel afwisseling in landschap. Veel landbouw maar hierin zoveel verschillende soorten dat het soms leek alsof we door een lappendeken fietsten. Vooral omdat het heuvelachtig was kon je de "lapjes" mooi zien liggen. Ook hier regelmatig heerlijke zoete geuren van diverse planten op kunnen snuiven. Maar soms ook riooldampen en andere nare geurtjes. Afwisseling genoeg dus. Bij de eerste grotere supermarkt spullen gekocht om te ontbijten. Bij de uitgang zat een ouder mannetje accordeon te spelen maar dat was niet het enige dat hij deed. Hij hielp ook met boodschappen inladen, karretjes duwen, karretjes terugbrengen etc. Iedereen die er boodschappen kwam doen kende hem ook en men gaf hem zo nu en dan ook wat kleingeld als hij een taakje had gedaan; soort heit je voor karweitje. En als ie even geen taakjes had, ging hij op zijn accordeon spelen. Op een bankje ontbijtje gedaan en weer door gefietst. Koffiestop bij een klein dorps winkeltje die werkelijk alles was; bar, slijterij bakker en souveniershop supermarkt....kortom van alles. Hij had ook een gehandicapte wc. Om die te bereiken moest je wel eerst 3 traptreden overleven en hoe je die moet overbruggen in een rolstoel was niet helemaal duidelijk. En weer door ...richting camping. Rond 16.00 uur waren we op de plek en nadat we voor Hans, Annemieke en Bart en Dribbel de waakhond ook een plek gereserveerd hadden hebben we op het gemakske de tent opgezet, wasje gedaan en een duik in het zwembad genomen. Het is mooie rustige terrascamping met heerlijke wc en douches. Zelfs warm water om een afwasje te doen..wat een luxe. Savonds lekker bij de tent kunnen zitten zonder last te hebben van al te agressieve muggen. Uit voorzorg hadden we wel een wierrook gordijn aangelegd waardoor de hele camping bijna vergast werd en wellicht heeft dat ook geholpen. S nachts wat licht-gerommel in de lucht waargenomen en om 4.00 flinke onweersbui over ons heen gehad. Alles goed droog gehouden; onze tenten kunnen beter tegen vocht van buitenaf dan onze eigen condens. Daar gaat ie van druppelen. Jakkie.

1. Catrien:
    21 juli 2018
    Garda meer is heel mooi kan je goed fietsen.
    Jullie hebben toch wel samen voor het oude mannetje gezongen
  2. Marijke:
    22 juli 2018
    Jullie zijn er bijna, jullie zijn er bijna, maar nog niet helemaal!! :-)
  3. Roos:
    Klinkt goed!!! En nu....vakantie? 🏊‍♀️🍹🍨🌞
  4. A3aan:
    22 juli 2018
    ’T Is wir effe geleeje mar gullie hed al weer een heel endje gereeje.
    Niet alles is van een leie dakske gegaon maar een taort bakke voor de jaorig buuf dat was zo gedaon.

En dan allee omhoog mee dat mee dat sterke deur de fietsspiere goed omtwikkelde gat.
    Effe ontbijt en dan nog een bietje vals plat. Hedde de hele dag gereje , niet alleen omhoog mar ok naor beneeje, dan meugde ook modderige klere wasse nog een na een frisse duik genieten van een diner danssant van de plaotselijke ballet groep.

Toch wel knap da jullie ook van ut tent opvouwe een wedstrijd kunt maoke. Da zal dieje mental coach van jullie wet op z’n gewete hebbe. Nou wit ik wel dagge soep kunt koke, meej een bouillonblokske en zo, mar dagge ok gewon tegen nun berg omhoog kunt fiets om de soepo niet in eenpanneke te krijge maar meteen in oew bene te late zittae da’s toch wel nieuw veur mijn. Dan kan ik dus toch nog wa van jullie lere. En gullie hed ok nog wa van de bouwvakkers geleerd nou ja in ieder geval hedde gezien hoe ge gin beton mot maken. En dan de rijstvelde, da’s toch ok wel bijzonder, ik docht dat die Italiejaonen allen maar spghetti en makkeroni zouwe ete, mar rijst dus ok. Ge kunt zegge wagge wil van die italiejaonen mar een dak boven oew kunde krijge as’t teveul regent. Mar wa druiven koffie water nou precies is da’s me un raodsel. Is da smerige koffie of misschien een bijzonder soort wijn, ik wit ut nie. Och wa ut ok is een BNB is ’t geworre toch fijn zulleke mense.
  5. A3aan:
    22 juli 2018
    Jullie Osmand wit de weg ok nie zo goed, hij laot oew wel zien hoe de gemiddele Italiejaon woont.
    Och errem nun lekke tuup. Nou witte ok meteen wir dagge mee oew beste Engel niet ver komt in Itaolieje. Haande en voete daor hedde meer aon. Da heeft ‘r tenslotte veur gezeurgd dagge deur de hermandad op verzoek van de burgemister mocht camperen op een voetbalveld en dagge tenslotte kennis mocht maoke meej nun fietsemaoke in Ferremecelli (zit da ok niet in de soep van oew bene??) die oew het hele etablissement heeft laoten zien en waor ge mocht plasse in het magazijn. 15 euri’s laoter was’t gewon wir op de pedaole.

In biezonder hotelleke daor bende dan ok wir gewiest. Un vakkundig met ducktape afgewerkte does. Klapdeurkes, (alleen al van ut woord worde vrolijk ut klinkt beter dan aplaus deurkes) met een naturistische aonblik as ze onverwacht opengaon. Waarschijnlijk was ut plafond afgewerkt met Fresco’s (of was ut gewoon schimmel). En dan nog een liedje voor opa zingen lang zal hij leven in de gloria mar da verstoat ie niet dus dan mar “vivrà a lungo nella gloria” da verstaot ie wel.

En dan ut leste stukske, da bewijst meteen da Itaolieje aon elkaor hang van lapkes en lekkere luchten.
    Toch jammer dat dieje super de luxe bar, slijterij bakker en souveniershop supermarkt op gezaoldel is mee jun probleem. Jammer een gahandicapte wc, mar ja beter dan zo’n hurk ding.
  6. Ellen:
    23 juli 2018
    Sjapoo 😜💪🏼👏🏻
  7. Hilma:
    27 juli 2018
    Wat ontzettend knap van jullie. Heel leuk om jullie reis te volgen en alle maffigheid. Nog veel plezier
  8. Roza:
    7 augustus 2018
    Op vakantie niet zoveel kunnen lezen, maar nu alles ingehaald. Het eindigt wat abrupt. Zijn jullie nog in Italië?
    Wat een prachtige avonturen, al dat logeren bij burgemeesters op voetbalvelden en vermakelijke sanitair. Vanaf Zwitserland wordt het alsmaar hilarischer. Voor de hele reis geldt wel: wat zijn er weinig campings in functie. Het is de ene opgeheven na de andere sinds de jaren zeventig niet meer onderhouden camping. Maar zo beleef je nog eens wat.
    En weer wat geleerd: ik wist niet dat Italië rijstvelden had. En het regent er meer dan in Nederland.