Etappe 4 en 5

4 juli 2018 - Alzingen, Luxemburg

Etappe 4 bestond uit twee kleine stukjes fietsen en daar tussen in een heel stuk zitten in de trein. Wallonië is niet echt tof om te fietsen en heeft ook niet zoveel campings. Bovendien hadden we een rustdagje verdient dus zijn we met de trein van Huy naar Bettelbruck gereisd. Eerst een stukje fietsen vanaf de camping met een eerlijke afdaling erin. (Zo blij met de hydraulische remmen) naar het station en daar kaartjes gekocht voor mens en fiets. Vertrek op perron 3. O ja en er is geen lift. Dus we hadden 2 keuzes; 1. Met de fiets en alle tassen van de trap af door het tunneltje en aan de andere kant weer omhoog...óf tussen de treinen door over het spoor. We hebben voor de laatste optie gekozen. Onder begeleiding zijn met gevaar voor eigen leven over alle sporen heen gelopen om op perron 3 uit te komen. Alle tassen moesten van de fiets want ze moesten in de coupe getild worden. Een hoogte verschil van ongeveer 50 cm. Wij dus de tassen van de fiets gehaald maar helaas
Moesten de fietsen in de eerste wagon. Dat was dus rennen met de fietsen en naderhand met alle tassen. En intussen hard tante b een heftige discussie met de conductrice want de fietsen moesten aan het wiel opgehangen worden . Nou dat ging dus echt niet gebeuren. Nestjes naast elkaar mochten in het hokje staan. Achteraf ook niet zo'n goed idee want bij de laatste stop remde de trein zo hard dat de fietsen mooi omknikkerde. Snel overstappen naar de volgende trein maar in Liege hebben ze wel liften dus heel relaxt een salade gekocht voor in de trein....met alle tassen op de fiets net zolang gewacht tot we wisten in welke coupe we moesten zijn. De instap was net zo hoog en dit keer mo heten we het gewoon zelf doen. Dit keer mochten ze in de coupe vastgezet worden met een veiligheidsgordel. In Bettelbruck op zoek gegaan naar een supermarkt en naderhand een heerlijk ijsje gegeten op een pleintje. Echt een mooi plaatsje. Met volle buik én nog vollere tassen op weg naar de camping. Lag maar 1,5 km buiten ettelbruck maar van die 1,5 km waren de laatste 500 meter een beetje stijl. Zo'n 19 % zeg maar en dat valt niet mee met volle tassen en buik. Laatste stuk duwend de fiets voortbewogen om enigzins hijgend op de balie van de receptie weer tot leven te komen. Maar snel tentje opgezet biertje gedronken gedoucht en de was gedaan. Ook hier weer een mooie camping. Op naar de volgende etappe....
Dat was dus vandaag. Vanaf Bettelbruck door de drukke stad Luxemburg in Alzingen een camping gevonden. Het eerste gedeelte van de reis verliep helemaal langs het riviertje de alzette..een lange fietsroute tussen landerijen, huizen en mooie dorpjes. Alles verliep prima totdat we bijna in de stad aankwamen en we nog wat boodschappen hadden gedaan. Vanaf dat moment kregen we allerlei goedbedoelde adviezen maar eigenlijk spraken ze elkaar allemaal tegen. Een ding was duidelijk de hoge rode brug moesten we niet fietsend want daar had men speciaal een lift voor aangelegd. We hebben zelf maar het navigatiesysteem gevolgd want die wist wel hoe we moesten rijden. I inderdaad met de lift omhoog in 15 seconden zaten we 50 meter hoger. Daar valt tegen aan te trappen. Ook Luxemburg is een mooie stad..veel groen en heel veel mooie oude gebouwen. Je moet er alleen niet doorheen fietsen want echte fietsroutes hebben ze er niet en als je dan een fietspad fietst kan deze zomaar ineens op een busbaan stoppen. Spannend. Al verder door de stad betrok de hemel en ging rommelen. Snel naar de camping. Via de gewone weg werden we door het bos gestuurd om via een mooi en spannend paadje in de buurt van de camping uit te komen. Het weerlichte inmiddels maar gelukkig waaide de bui over. Dat wisten we toen nog niet dus we hebben in reco bedtijd onze tenten opgezet. Dat was dan weer een voordeel. Morgen gaan we richting Metz...met de nadruk op richting. Met een beetje geluk ontmoeten we weer iemand die ons goedbedo els de verkeerde kant opgelost. Voor nu welterusten en duizend maal dank voor jullie leuke reacties. Tot de volgende etappe.

1. Tante A en tante b:
    4 juli 2018
    Zoek vooral naar alle typefouten, taalfouten, en goedbedoelde spellingscorrecties.
  2. Greetings A3aan:
    4 juli 2018
    Vandaaog kort mar verrekte krachtig: "ut kost wa kracht en fantasie mar minder veul feksiebi...... uh fleksubilie uh ge wit wel in de geest soepel zijn, mar dan bereikte ok wa. Op naor Metz, nou ja dieje kaant dan mar op.
    A3aan
  3. Tante A en tante b:
    Krek wa wei bedoelde.
  4. Sjannie:
    5 juli 2018
    ja ja zo kom je ook nog met stevige spierballen op je eind bestemming aan
    je weet maar nooit waar dat nog goed voor is
    Sjannie
  5. Meneer Hans:
    5 juli 2018
    Nu is het echte werk begonnen zo te lezen. Wat een stoere uitdagingen. Maar al bij al zijn jullie al bijna in Frankrijk beland dus. De verhalen zijn lekker te lezen maar de spellingscorrecties maken het wel spannend. Goeie reis vandaag!
  6. Ellen:
    6 juli 2018
    Tussen alle verhuizingstoestanden door vanochtend jullie verhalen gelezen. Ik vind het reteknap wat jullie al gefietst hebben en dat jullie ons steeds op de hoogte houden.
    Ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal. Zet m op meiden !!!