Dag 3,4 en 5

5 juli 2019 - Liblar, Duitsland

Woensdag vanuit afferden vertrokken. Over een groot stoffige zand / grind festijn. Later zouden wij erachter komen dat men in Duitsland denkt dat dit het enige goede materiaal is om fietspaden van te maken. Echt tientallen km aan grindzandfietspaden hebben we inmiddels onder onze santosjes door zien schieten.  Na zulke paden zit alles onder het stof; de fietsen onze kleren, alle tassen en vooral de ketting en naven van de fiets. Halverwege deze etappe begon de cranck van tante B enorm te knarsen; gelukkig kon ze er wel op doorfietsen. De route langs deze paden is wel heel mooi. We hebben uren langs mooie stromende water van de rur gefietst; alsof je in de Franse Alpen fietst maar dan zonder Bergen. Savonds aangekomen op de minicamping in Swalmen en heeft tante B haar cranck flink onder handen genomen met water en een doekje. Met haar bidon begon ze fanatiek haar fiets schoon te spuiten. Toen ze zag dat haar water wel een hele rozige kleur had zag ze pas dat ze de verkeerde bidon te pakken had;  hier zat nl. Haar sportdrankje nog in. De stof was weg maar de fiets rook heerlijk zoetige én hij kraakte niet meer. Na een lekker eenpansmaaltje zijn al vroeg naar bed gegaan. De volgende hoorde we dat onze oranje leeuwinnen goed werk hadden geleverd. Dat was een hele prettige verrassing om mee op te staan.

Het was inmiddels donderdag 4 juli en deze dag stond in het teken van het vertrek van onze harmoniedirigent romano mediati. Omdat wij niet bij het afscheidsbbqfeest konden zijn wilden wij hem verrassen met een leuk liedje. Bij het ontbijt hebben we snel een tekst gemaakt en opgeschreven.  Onder de fietstas van tante was nog plek voor deze spiekbriefjes en hebben we onderweg de tekst goed kunnen oefenen. Luidzingend zijn we via bospaden de grens ovrrgestoken. Op mooie lokatie het filmpje opgenomen en naar de organisatie gestuurd. Als het lukt zullen we hem ook op dit blog toevoegen. en anders fixen we dat thuis wel even. Savonds een camping gevonden in Bruckenkopf. Onze eerste Duitse camping. Een heel groot veld voor ons alleen; verder geen andere kampeerders. Wel stonden aan de andere kant van het hek heul heul campers waarvan er enkele wel al veel langer daar staan waarschijnlijk: een beetje rare sfeer hing er. Gelukkig kwam er na een uurtje nog een fietser zijn tent opzetten; samen sta je sterk én het was erg gezellig op ons stukske camping. Na een heerlijke en niet zo'n koude nacht als de vorige nachten, zijn we vanochtend eerst op jacht gegaan naar een fietsenmaker; tante B haar fiets maakte nl. Wederom een schrapend geluid. De eerste fietsenmaker was een trainingscentrum, de 2e een spinningzaal en gelukkig was de derde een echte fietsenmaker. Inmiddels had tante B, John van de santosdealer gesproken. Hij had verteld dat ze de cranck goed moest schoonmaken en daarna met siliconenspray behandelen. En dat hebben we de derde fietsenmaker dus laten doen. Fiets loopt als trein en tante B heeft voor de zekerheid nog maar een flinke fles siliconenspray gekocht. Kan ze het thuis altijd nog een keer overdoen. Inmiddels staan we op een camping aan een meer in Liblar en onze achterburen hebben hun huisdier meegenomen. Het is een pratende kip óf een papegaai dus het is nog maar de vraag of we vannacht goed slapen óf morgen kippensoep eten.

1. Carmen ligtenberg:
    6 juli 2019
    Tante b had ook haar fiets kunnen aflikken😂
  2. Lidy:
    6 juli 2019
    Gaat goed tot nu toe zo te lezen! Veel plezier en we duimen dat het droog blijft 😊